Ordens betydelse

“Vi som vill rädda cityhandeln undrar vad som var fel.”

Så lät det i en diskussion på Facebook nyligen. Någon postade om hur hon går in i en bokhandel och blir inspirerad för att sedan gå hem och handla på nätet. Diskussionen handlade om varför det blev så och vad man kan göra för att rädda butikerna i city.

Butiksdöden! Rädda cityhandeln!

Det är dramatiska ord som målar upp en stor utmaning. När man står inför en sådan gäller det att ge sig in i det hela med rätt ansats. Vad vill man uppnå? Vilken målbild målar man upp? Jo, det är ju solklart: rädda cityhandeln!

Solklart – men sakta i backarna. Vad är det egentligen dessa två ord säger om den som yttrar dem?

Att rädda något är att bevara. Inte förändra eller utveckla. Nej, saker ska vara som de “alltid har varit”. Ordet är därför bakåtblickande. Man tittar på vad som har varit och vill bevara det.

När man sedan utgår från ordet “cityhandeln” tar man också sitt eget perspektiv. Det är affärerna i stan man vill bevara. Man utgår från sig själv. “Jag har en butik i city och den vill jag behålla.”

En mänsklig och förståelig reaktion från en orolig butiksägare. Men vilken väg tar dessa ord en in på? Jo, man kommer att hamna i en väldigt defensiv position. Saker ska försvaras – räddas. Det man väljer att attackera är sådant som har en direkt effekt på ens nuvarande situation. Det är hyrorna som är för höga! Det är galleriorna som är för stora!

Så, bakåtblickande, eget perspektiv och defensivt – är detta rätt ansats. Kanske, men man kan faktiskt välja en annan.

Framåtblickande och med kundfokus! Vilka ord väljer man då istället för “rädda cityhandeln”? Tja, kanske kan man fråga sig hur man vill “utveckla upplevelsen av att vistas i stan”?

“Utveckla” är ett framåtblickande ord och “upplevelsen” börjar och slutar i besökarens magtrakt och hjärta. Märk hur detta för in hjärnan på helt andra spår! Vad vill jag att besökaren eller kunden ska känna när de går förbi min butik? Hur gör jag besöket mer lustfyllt?

“Men detta räddar ju inte min butik!” kanske orolig vän av ordning och butiksägare i city uttrycker. Nja, det kanske inte bevarar din butik exakt så som den ser ut idag men det är en bättre språngbräda mot hur din butik kan se ut i morgon.

Så, välj dina ord. De är byggstenarna med vilka du bygger din framtid.