Köpa hus. Välja bank.

5468249710_0a2618cb51_b

Ska köpa ett hus och träffar en god vän på bussen som är i samma situation. Vi börjar prata om banker och hur man ska välja. Det är ju stora affärer för oss båda och den bank vi väljer kommer att tjäna mycket pengar på oss.

Pratar vi om räntor? Hur snygga receptioner de har? Öppettiderna på kontoren?

Nej, naturligtvis diskuterar vi deras internetbanker och mobil-appar. Vilka funktioner som finns och hur enkelt det är att göra sina bankbestyr med dem.

Användarupplevelsen i deras mobil-app väger mycket tungt i beslutet vi fattar, kanske rent av tyngst av alla faktorer. Få saker har så stor påverkan på min vardag som hur enkelt det är att sköta mina pengar, särskilt i en tid då jag knappt rör vid kontanter längre. Då blir bankens mobil-app extremt viktig.

Jag kan inte låta bli att undra om bankerna förstår detta. En bank som skulle fokusera fullt ut på användarupplevelsen skulle kunna vinna många marknadsandelar. Det finns goda försök, som bilden ovan visar, men jag tycker det är långt kvar innan våra banker tagit steget in i 2000-talet fullt ut.

När en etablerad bransch håller tillbaka innovation skapas det en öppning för innovativa startupföretag att ta position. En modern bank är en gigantisk koloss med många juridiska hinder som sätter stopp för mindre aktörer så vi kommer knappast att få se en enda startup som självmant utmanar hela bankvärlden.

Däremot finns det många startupföretag som rör sig på bankernas domäner och tillsammans skapar de en rörelse som kan bli kraftfull nog att fälla även de största. Alexander Pease på riskkapitalbolaget Union Square Ventures visar hur det kan gå till i den här presentationen om the disaggregation of a bank.