Lean UX – product experience workshop

Screenshot 2014-03-19 19.38.32

Igår höll vi en workshop om lean UX. Oerhört kul att djupdyka i ett företags framtida produkter och hur de ska upplevas av kunderna. Engagemanget bland deltagarna när de målade upp proto-personas av möjliga kunder och verkligen försökte leva sig in i deras värld gick inte att ta miste på.

Det är annars sååå enkelt för ett etablerat företag med en välkänd produkt och tusentals kunder att förutsätta att man kan och vet allt om vad ens kunder vill ha. Man utgår från sig själv och man har ju levererat sin produkt åt dem i flera år – självklart vet man vad de vill ha!

Eller? Nä, nya produkter och framförallt nya marknader är annorlunda. Ibland väldigt annorlunda.

Om man utgår från sig själv istället för kunden och paketerar färdiga lösningar (som man “vet” att kunderna vill ha) som nya produkter utan att på djupet undersöka vilka problem dessa nya produkter faktiskt löser kommer man att misslyckas. Det kan bli dyrt och för många faktiskt direkt livshotande om den existerande kundbasen är krympande.

Detta är precis samma utmaning som en nystartad startup står inför. Men, samma metoder som fungerar för startup-företaget fungerar för det etablerade, stora företaget! Det är dessa metoder vi lär ut i våra workouts – och använder själva när vi provar oss fram mot nya produkter. Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.